Kennel Nahiniz

En liten uppfödning av Whippet i Värmland

Boogie MH-beskriven & viltspårat

Kategori: Allmänt

Så då har ännu en helg gått av stapeln och vilken helg sedan ! Jag har numera fyllt officiellt vuxen och vad jag förstått är jag 40 år =)) Fick otroligt fina presenter och jag är nog fortfarande chockad. Min syster var här först och av hennes familj fick jag en vacker handgjord ängel av glas som man ställer på en sockel där lampan än. Underbar !!  Av min mans syster fick jag en underbar tavla målad i akvarell i naturmotiv !! Av min svärfar fick jag en oljemålning av min Mulle. En underbar tavla som jag tokälskar. Sen hade släkten lagt ihop och av dem fick jag en ny kamera ( det enda jag önskat mig sista åren) en Nikon D90, drömmen blev sann =))

Här är målningen på Mulle, den gör sig inte lika bra på foto som när man ser den:



Mamma hade gjort supergoda smörgåstårtor och en rulltårta, smaskens !! Jag gjorde en äpple/rödvinbärs/kanel smulpaj och en tårta, gottit !! Sen fick jag massor med gratulationer av mina vänner, det värmer i hjärtat =)) det var lördagen den 15 maj det.

Söndagen var också fullspäckad först på schemat stod MH-beskrivning med Boogie och kvällen skulle tillbringas i skogen med viltspår !

Jag tänkte skriva om MH´t i helhet och sen lägga ut det här inom nån dag. Vill inte ha det på en blogg utan sparat för alltid ifall något skulle hända med bloggstället. Det är alltid roligt att kunna gå tillbaka och se vad som hände. Jag är i det hela nöjd med honom, dock hade han lite kvarvarande rädsla efter dumpe (fast det vet jag ju varför han hade) som hängde med lite till skramlet men han panikade inte, dock gick tiden ut för honom men han var fram till både dumpe och skramlet, han släppte inte dumpe ( kan säga att när dumpe åkte upp slängde han sig in i mitt knä och eftersom det gjorde förbannat ont på mig, så är jag tämligen säker på att det gjorde lika ont i hans huvud =O , sen när vi passerade första gången smet han förbi mig första gången, när vi vände tillbaka kom han utan att jag märkte det på fel sida ett träd vilket ledde till att han fick världens ryck i kopplet och jag vet att han inte gillar det... alls ! Vilket resulterade i att han kopplade rycket med dumpe, shit happens)

Men början på MH´t var mer än superbt ! och han avslutade med stil killen !! Spökena gick bra och avslutningsvis 1:a på skotten =))

Ett MH talar ju egentligen inte om hundens mentatlitet i stort utan dagsformen. Nu spöregnade det när vi gick ut på plan och regn är inte en whippets bästa vän.  Man kan lätt sitta och titta på ett MH på papper och säga att huva vilken dålig hund. Men är man med får man en större förståelse för varför hunden reagerar som den gör. Kvarstående rädslor behöver inte betyda att hunden är dålig mentalt, det kan faktiskt hända något som gör att reaktionen blir större än från början. Roligt är också att jag har MH- beskrivit Lotus som är Boogies pappa. Han var äldre och det syns också på hur det gick. Alla fyra hundarna här hemma är nu beskrivna och alla fyra fick 1:or på skott och det känns skönt att de är skottfasta!! Det viktigaste när jag gör ett MH är att se hur mina hundar reagerar, sen hur de avreagerar och det gjorde Boogie bra. Han hade aldrig fått en 1:a på skotten om han släpat på rädslor från tidigare moment. Han var med och alert under skotten, underbara hund =))

Som sagt, det kommer mera lite längre fram för det kommer nog ta tid att skriva ner alla moment och mina egna kommentarer till det. Till syvende och sist är jag mycket nöjd och det är det viktigaste =))

Efter det var det bara att åka hem och packa om bilen för viltspårskurs ! Dottern följde med så vi tog alla fyra hundar med oss. Vi hann gå en promenad innan alla kom och det är så skönt både för mig och hundarna. Det är Boogie som går kursen. De andra tre är champions redan ;=))

Vi lägger spåret, det är anlagskurs vi går så spåret får ligga i ca 2 timmar, sen går vi. Han verkade tycka det var riktigt skönt att få gå spår efter MH´t och gjorde ett superjobb. Jag kan se på honom att han verkligen jobbar med näsan och reder ut svårigheter själv. Boogie har ett drömtempo och jag hoppas verkligen att han fortsätter med det ! Vinklar är inga problem, han ringade vid två stycken mer för att verkligen checka av att han var rätt =)) Nu är det en vecka kvar till nästa kurstillfälle och vi längtar redan. Viltspår är nog bland det roligaste jag vet.

Här kommer några bilder från kursen på Boogie:







Det får vara allt från oss för den här gången !!

/R

Kommentarer


Kommentera inlägget här: