Kennel Nahiniz

En liten uppfödning av Whippet i Värmland

Ny familjemedlem, utställning & lite annat blandat !

Kategori: Allmänt

Mycket har hänt sedan sist ! Vi har fått en ny familjemedlem, varit på utställning & VÅREN börja närma sig med stormsteg ! =))

Först till vårt nytillskott ! En liten whippetflicka som i stamtavlan heter Skarnbro's Obladi Oblada, hemma kallas hon rätt och slätt för Polka! Sen kommer vi till det mest intressanta, den här fröken är inte randig, utan svart & vit ! Förvånad ?? Hade nån sagt till mig för ett år sen att jag skulle ha en svart/vit whippet hade jag nekat bestämt att neej då inte alls. Men efter att ha pratat med Malin Westlie på Kennel Macawe och sett bilder på färgade valpar har intresset vuxit mer och mer. Följde med Malin och tittade på kullen hos Kennel Skarnbro's där det fanns 10 st små valpar i färgerna: Svart, Blå, Blå/Vit & Svart/vit, de har jag lagt upp bilder på i tidigare inlägg. Sen när Malin frågade mig om jag var intresserad av att deläga en tik med henne så absolut! Jag har ju förlorat två hundar inom tre månader och helt plötsligt gick jag från fem till tre hundar, vilket kändes enormt tomt. Så för en och en halv vecka sedan drog jag iväg till Kennel Skarnbro's tillsammans med Malin för att hämta hem lilla Polka.

Hon är en ljuvlig liten whippet. Lik Maggie Mae men ändå ljusår olik! Där Maggie är totalt sjövild är Polka mer eftertänksam. Visst är det liv i henne och hon är otroligt framåt och pigg på att hänga med på allt men hon är ingen "daredevil" som Maggie var i samma ålder. Det här är jättespännande och ska bli otroligt roligt när hon växer i utställningskostymen, ålder för att springa WR, få viltspåra och allt annat vi hittar på.

Detta är då Skarnbro's Obladi Oblada "Polka" nio veckor på bilderna:







Sen har vi oxå varit på utställning i Vilsta (Whippetklubbens officiella utställning) som jag och Birgitta Thörnqvist arrangerade. Vi var otroligt trötta när vi skulle hemåt på kvällen eftersom det var årsmöte efter utställningen. Men vi är supernöjda med hur det avlöpte ! Jag ställde Boogie & Maggie Mae, eftersom det var så många hundar anmälda fick vi ta in en domare till som dömde hanarna.

Gazolin Revolution "Maggie Mae", domare: Wim Wiersma (Of Summers Joy, Holland)

VG kritiken lyder så här:

9 month young bitch of lovely size. Small head that fits the body but her eyes could be wider apart. Enough lenght of neck. Good top and underline. Well developed hindquarters. Not stady coming & going a bit wide in hind movement. Moves with Nive paces low to the ground. And with enough reach and drive for her size. Lovely temperament.

Jag är på det hela nöjd även om ett EXC hade känts bättre, men Maggie skötte sig och det är det viktigaste. Hon var nog rejält trött eftersom vi sov illa natten innan (alla utom Polka som låg och snarka hela natten i sängen) Vi är ju inte så vana att sova borta och det påverkar nog mer än man kan tro.

Gazolin Revolution "Maggie Mae" nio månader:





Rhetsgis Humphrey Bogart "Boogie" domare: Tina Permo (Per-Mobi´le, Sverige)

Excellent, kritiken lyder så här:

Utmärkt huvud och uttryck. Korrekt bett, bra ögon och öron, utmärkt hals, överlinje och kropp. Korrekt svans, välvinklad, något rak i handlederna, utmärkt päls. Rör sig med bra steg.

Birgitta visade honom och hon gör det så bra ! Tack än en gång för hjälpen med Boogie, det hjälpte massor!!

Rhetsgis Humprey Bogart "Boogie":



Nu ligger hela våren och sommaren framför oss med allt det innebär. Tånga Hed är det tänkt att Polka skall debutera i babyklassen, spännande !! Men först har vi Forshagas inofficiella utställning (whippetklubben) som skall arrangeras och det ser vi fram emot. Där är det jag och Marie (vi som har Nahiniz) som har hand om detta. Alltid roligt och spännande att arrangera en utställning även om det är slit och mycket att göra både innan och efter.

Jag själv då,  ja jag har kommit till några brännande punkter i mitt liv. Har tagit ett beslut som förmodligen kommer ställa mitt liv upp och ner, men förändringar behöver inte alltid vara något dåligt. Det är inte förrän till hösten det är tänkt att dra igång, men jag är livrädd och orolig men också förväntansfull och nyfiken på vad detta ska innebära. Mer info kommer längre fram när allt är spikat!

Här kommer en salig blandning med bilder på hundarna, idag blir det mest whipparna som får vara med. Men Mandor glöms aldrig bort. Han är en klippa med Maggie Mae & Polka. Lekfarbrorn som vi kallar honom, alltid redo att leka och vara bussig. Denna snälla goa nallebjörn !!

Här är då bilderna:







Är detta det man kallar bensax inom brottning ?? eller är det bara en kanelbullewhippet :





Sådan far:



Sådan dotter (det finns vissa likheter iaf haha) :







Storleken har ingen betydelse:



Maggie Mae tycker att Polka kan hämta ett eget ben:







Nåt litet svart & vitt vill oxå vara med och dela på benet:



Polka gör allt för att få sig en smakbit:



Och som den whippet man blir i denna familjen så börjas det apporteras tidigt:





Och  med dessa bilder säger vi hej för den här gången !

/Reneé


Kommentarer

  • Cissa säger:

    Vilka fina bilder på hundarna! Jag kommer hem med barnen nästa vecka så vi kanske kan ses någon dag? Jag ringer dig i veckan för att kolla om det finns någon dag som kanske kan passa. Kram Cissa

    2011-04-04 | 22:35:12
    Bloggadress: http://alvasdagbok.blogspot.com
  • Lisa säger:

    Nämen hoppsan! Så det kan gå,och en svartvit dessutom. Otroligt söt är hon! Grattis!!

    2011-04-11 | 17:55:00
    Bloggadress: http://lisaswhippets.blogspot.com/

Kommentera inlägget här: