Kennel Nahiniz

En liten uppfödning av Whippet i Värmland

Äntligen uppdatering av bloggen !!

Kategori: Allmänt


Nu var det länge sedan jag uppdaterade bloggen! Men tiden och orken har inte riktigt funnits som den borde. Det har nästan bara varit uppbokade helger och veckor i hela juli. Nu äntligen är värsta köret över och då passar jag på att skriva lite om vad vi hittat på till dagsdato.

Som sagt, utställningar har vi varit på. En hel del dessutom. Mandor ställs inte ut nu eftersom han är helt nedrakad. Jag hoppas så innerligt att han ska få tillbaka sin päls igen. Förbannade orm!!

Idag börjar jag med lite bilder innan all info kommer om våra utställningar:













Lägger in en bild på Boogie också som jag arbetat lite med:



Och en på Linnéa & Maggie Mae:



Först ut är Tånga Hed 19 juni 2011

Domare Tikar: Birte Nöding (Kennel Bette Barkley, Tyskland)

Skarnbro's Obladi Oblada "Polka" Valpklass 4-6 månader
2:a vkl 4-6 mån med HP
Kritik: 19 weeks lovely head and expression. Well carried ears. Long neck. Well developed forechest, depth of chest. Very promising top and underline, promising front and rear angles. Quite clear coming and going. Very promising!

Gazolin Revolution "Maggie Mae" Juniorklass
Exc jkl, oplacerad
Kritik: Near 12 month, Nice head and expression a bit heavy in skull, well set ears, long neck a bit straight in upper arm. Nice forchest and depth of chest. Lovely topline. Excellent rear angulation. Clear coming and going. Nice side gate.

Domare Hanar: Veronika Kucerova Chropova (kennel z Uplnku, Polen)

Rhetsgis Humphrey Bogart "Boogie" öppenklass
Excellent ökl, oplacerad
Kritik: Good size, masculin head, wish more underjaw, nice ears, nice neck. Well angulated upper arm, excellent front with elbows under chest. Wish a bit more elegant topline, nice underline, bit downset tail, wish it longer, wish shorter underleg, wish a bit better coat, well hooks & feet, both testicles, & gentleman character, open hooks on move, nice front movements, needs more drive from side.

Whippetrace & whippetklubbens lokala utställning i Kalmar
Domare: Lena Hjalmarsson (kennel Carmodey)

Skarnbro's Obladi Oblada "Polka", Valpklass 4-6 månader
4:a vkl 4-6 mån med HP

Gazolin Revolution "Maggie Mae" juniorklass
4:a junkl med HP
Kritik: Stram feminin kurvig juniortik. Mycket sund rakt igenom, härlig whippetmodell, lagom & utan överdrifter. Välutvecklad bröstkorg. Starkt bakparti, rör sig trevligt, mycket bra storlek. Lovande & Välvisad.

Rhetsgis Humphrey Bogart "Boogie" öppenklass
2:a ökl med UK

Maskulin hane, mycket sund och välkonstruerad rakt igenom. Mycket lagom i alla proportioner, vackert huvud, fin front, starkt bakparti, rör sig sunt & ledigt. En mycket "ärlig" typ av whippet. Synnerligen välvisad.

3 X Ransäter International Dog Show

Fredag 29 juli
Domare: Nenne Runsten (Kennel Airescot)

Skarnbro's Obladi Oblada "Polka"
1:a med HP & BIR valp 6-9 månader

Kritik: För sina 6 månader mycket välutvecklad tikvalp, med ganska bra huvud, kunde ha större ögon. För dagen något lätta öron. Mycket välvinklad fram & bak, breda fina lår, kraftig benstomme. Rör sig med utmärkt steg. Välvisad.

Lördag 30 juli
Domare: Svante Frisk
2:a valpklass 6-9 mån

Söndag 31 juli
Domare: Anette Edlander
1:a med HP & BIR valp 6-9 månader

Kritik: Vackert feminint huvud med bra proportioner, mörka fina ögon, något luftiga öron, tillräcklig hals, bra rygg, goda vinklar fram & bak, bra bröstkorg, bra ben, fina tassar, trevlig siluett. Välpresenterad

En helt klart godkänd helg i Ransäter för mig & Polka ! Hon sköter sig så bra den lilla tösen =))

Emellan detta hade vi också Whippetklubbens Riksutställning där jag ställde alla tre whipparna. Ingen placerade sig i den enorma konkurrensen som var. Men det gör mig inte ett dugg.

Maggie var kvalificerad till vår Match Show onsdag kväll, där mötte hon en av Sveriges vinstrikaste tikar och fick ändå en röst av tre !! Min lilla blåunge =))

Torsdagen anmälde jag Maggie till vackraste rörelser och där VANN HON bästa rörelser tik !!! min lilla prinsessa.




Alla valpar fick skriven kritik, jag har tyvärr förlagt Polkas kritik men den kommer nog fram så småningom =))

Nu är det Eskilstuna som står på tapeten där alla tre är anmälda, efter det blir det Gotland med Polka där hon skall ställas ut i tre dagar. Efter det får vi se vad som händer. Ev några utställningar i Norge och kanske Stora Stockholm men allt beror på hur Polka utvecklar sig om jag anmäler henne. De blå får jag lotta emellan tror jag =))

När vi var i Kalmar passade vi på att fota Polka & Beppe (Per-Mobi'le White & Black Cowboy) De är släkt och jag tror det syns  på bilderna (Foto: Birgitta Törnqvist):





Det får bara bli  en på Polka från Ransäter som Malin Westlie (delägare till Polka & har kennel Macawe) tog och jag bara älskar den bilden på henne!!

Det var allt för idag !



Kommentarer

  • Birgitta säger:

    Jag bara älskar den där bilden på Linnéa och Maggie! <3 Och den sista bilden på Polka är så fin! :))

    Grattis till alla fina resultat!

    Tack för att du är du! Jag är så tacksam att jag har förmånen att ha dig som vän... i ur och skur!<3 ;)

    2011-08-30 | 20:01:44
    Bloggadress: http://whippetboys.blogspot.com

Kommentera inlägget här: