Kennel Nahiniz

En liten uppfödning av Whippet i Värmland

Värmlands Kennelklubbs inoff. utställning, viltspår & Polka uppdatering

Kategori: Allmänt

Det är mycket just nu! Ibland undrar jag om jag inte tar mig vatten över huvudet ?? Men har man satt sig själv i båten så är det bara å ro mig i land =)) Vad har hänt sedan sist då ? Jo vi har varit i Forshaga (Ängevi Ishall) igen men den här gången var det Värmlands Kennelklubb som hade sin årliga vår inofficiella utställning, samtidigt går också Värmlands Vackraste hund, så det är ett litet speciellt event. Mycket att göra, men roligt !!

Jag hade anmält Boogie (Rhetsgis Humphrey Bogart) och Maggie Mae (Gazolin Revolution), sen hade Gunilla på kennel Uved's (Mandors uppfödare) anmält sin tik Tosca (curly) till både den inofficiella utställningen och Värmlands Vackraste Veteran, så redan där insåg jag att jag skulle ha fullt upp hela dagen.

Först ut av hundarna var jag och Tosca, vi blev BIR veteran och BIR, sen in i gruppen där vi slutade på en fantastisk BIG 2 placering ! Inte dåligt med en curly och veteran dessutom =)) Sen krämen på grädden var när vi blev BIS 2 Veteran!! I Värmlands Vackraste veteran åkte vi ur i näst sista gallringen.

Sen stressa till nästa ring där det var dax för Maggie Mae, hon skötte sig mer än bra och tyckte det var riktigt roligt! Hon blev BIR , BIG 1 men vi åkte i BIS finalen då hon helt enkelt kroknade och jag tänker inte tjata på henne, utställning ska va kul !! Det är prio ett för mig.

Domare: Ann-Marie Öhqvist

Maggies Kritik: 10 månader mycket söt feminin tik med rastypiskt huvud. Vackra ögon, korrekt bett, vacker över & underlinje, korrekt vinklad, mycket bra rörelser med härligt flyt. Parallella rörelser fram & bak. Trevligt temperament, Välvisad



Boogie var sist ut i själva konkurrensbedömningen och blev BIR & även han BIG 1! Sen när vi gick in i BIS finalen såg jag att det faktiskt var hård konkurrens. En del som var med i Värmlands vackraste hade också anmält till utställningen så det var inte dåliga hundar med. Jag satt och nästan blundade, väntade på att vi skulle åka ur men så hör jag speakern säga: Då har domaren valt sina 4 finalister, jag insåg att vi var ju kvar! Vi slutade som      BIS 2 endast slagen av den Irländska Settern som också blev Värmlands vackraste hund, så det kan jag liksom ta =P

Boogies kritik: 3 årig hane med väl könspräglat huvud, korrekta ögon, öron & bett. Mycket vacker hals och överlinje. Härliga vinklar runt om, härlig bröstkorg, mycket välmusklad. Rör sig väl runt om. Trevligt temperament. Tycker han själv är snyggast i världen!

Den sista meningen tycker jag var extra rolig för när jag ställde upp Boogie på bordet så stod han helt stilla och när domaren började ta på honom så halvslöt han ögonen och såg riktigt snobbig ut. Domaren utbrast: Men... han tycker verkligen att han är snyggast idag ! Jaa sa jag , han gör det =)) Det syntes på Boogie att han verkligen tyckte det var skitkul att ställas, åh vad jag gillar det !!



Jag var helt slut när jag kom hem den kvällen, sprungit som en idiot i ringarna med tre hundar, sen varit med och arrangerat utställninge i sig. Men mycket nöjd ! allt gick bra och jag tror de flesta var nöjda.

Igår söndag var jag iväg med Maggie på viltspårskurs igen, tog med alla fyra så vi tog en skön morronpromenad innan alla kom, det är så skönt att ha en stund för sig själv på plats. Maggie är duktig på att spåra ! Dock märker jag att hon redan börjar krokna på att det är för lätt för henne. Vinklarna är hon kanonbra på men blir det för mycket rakt fram, då kan hon nosa runt lite, titta på träden och hela tiden ser man att hon vet precis vad hon gör och vad som förväntas av henne. Hon tycker helt enkelt att hon kan detta själv !! Min underbaraste goa blåunge vad jag tycker om henne !! Polka hon fick vara ute en stund när vi hade vårt eftersnack och som vanligt hittade hon på lite hyss. Damen i fråga hittade påsen med klövar och där uppenbarade sig HIMLEN inför henne !! Tror inte det blir några problem med viltspår för henne inte =)) Hon är också anmäld till Filipstads brukshundklubb till sin första inoff. utställning, en träningsrunda innan Tånga Hed är nog bra !!

På tisdag ska jag och Maggie iväg för att prova på agility, det ska bli så superkul !! onsdag är det ringträning med Polka och tillåter vädret så har vi också bokat in en playdate med Svante, en ursöt springer spaniel valp som är född på exakt samma dag som Polka ! De lekte förra gången, så kul de hade tillsammans och som vi skrattade åt dem. Nu ska jag komma ihåg att ta med kameran så jag kan få lite bilder ! På lördag är det uppfödar och medlemsträff i Enköping, det är whippetklubben som arrangerar detta, kul kul !! och på söndag är det spårkurs igen. Det är mycket nu ! Men jag försöker slappna av i veckorna så gott det går. Vi har ju en föreståndande studentexamen också. Dottern slutar gymnasiet.. usch tiden går för fort !!

Nog skriverier nu, här kommer lite bilder på mina älskade galningar:

Polka inleder en flygräd över Boogie som intet ond anande ligger och solar sig:


Flygräden är i gång, Polka flyger som en spitfire över Boogie:



Mandor vill gärna vara med och hålla koll på busfröt Polka:



Nu har hon bytt över till hoppa hage över Boogie istället:



Boogie gör ett tappert försök att få stopp på lakritspralinens upptåg:



Mandor apporterar en pinne, eller ja snodde den framför Boogie som ser något sur ut, Polka leker tittut istället:



En koncentrerad Boogie i full fart:



Polka kan stå stilla också... faktiskt !! :



Stackars Mandor, han ser lite förvirrad ut när Polka fortsätter med att leka stridsflyg med Boogie:



Dax att testa mer närgågna metoder.. en boxningstass kanske får igång Boogie:



Inte det... ja då återstår det att försöka få upp han med lite fart istället:



Tjohooo, Polka parerar Boogie:



Efter en stund försökte hon få igång Mandor istället:



Maggie är en smart flicka! Hon stod och lurade bakom syrenen istället:



När ingen av de stora ville leka längre, då dög jag ! :



Fast det är ganska mysigt att ligga och tugga pinne med Trygg-Mandor också:



Fast inte så länge förstås:



Ibland undrar jag om jag verkligen har whippar eller om det är tasmanska djävlar:



Polka i full fart:



Mandor får äntligen ha sin pinne ifred:



Jag såg inte förrän jag la in bilden i datorn att Boogie faktiskt tappar det och benet hänger i luften:



Pinn-dax igen:



Här blev proportionerna lite roliga, Polka är inte riktigt så liten bredvid Mandor:



Boogie ser något less ut medan Polka gör allt för att få smaka:



Sen avslutar jag med tre bilder på mina favoritflickor: Blåungen Maggie Mae & Lakritspralinen Polka <3







Det får vara allt för idag!

/Reneé


Kommentarer


Kommentera inlägget här: