Kennel Nahiniz

En liten uppfödning av Whippet i Värmland

Valparna 8 veckor / Puppies 8 weeks

Kategori: Allmänt

Hujeda mig vad fort tiden har gått ! Tycker inte det var länge sedan de föddes och är redan åtta veckor vilket innebär att de börjar flytta hemifrån, först ut var Nahiniz Dalbettie Drive "Lilly" imorgon är det Nahiniz Dunbar Drive "Lewis" och på fredag Nahiniz Durness Drive "Duna", två av tikarna som är kvar behåller jag hemma så länge, och Ruben stannar till han är redo att flytta utomlands =) 
 
Vädret kan man bli galen på, ena stunden blåst och kallt, sen kommer solen och då är det pötthett för att i nästa sekund bli gråmulet och regnet faller. Nu vore det trevligt att få en Juli med sol och värme !
 
Valparna besiktades igår, de skötte sig så bra, den som skrek vid chippningen var Betty Boop, resten sa inget utan det gick lugnt till. Min veterinär kom hem till mig så jag slapp åka med dem vilket är otroligt trevligt tycker jag =) Vi använde oss av köksbordet och inte trimbordet då jag är lite nuttig med att de kan reagera lite på det senare.. hönsmorsa i allra högsta grad, absolut !! Alla sex valparna UA =) Så skönt att det var helt okej med hela golfarligan.
 
Ja vad har vi gjort mer då, inte mycket mer än njutit av tiden med de små och de vuxna hundarna, spårat med Polka så nu är hon klar för första öppenklass spåret om ett par veckor. Två utställningar har jag anmält till, Köping & Ransäter, finns funderingar på några fler men jag får se hur jag gör.
 
Jag tänkte jag skulle berätta lite om varje valp om hur jag upplever dem som personligheter för det har dom allihop! 
 
Först ut är Nahiniz Dunhill Drive "Ruben"
Han är en lite glidare som går och är fin mest hela tiden, fotogenique till tusan, lugn och trygg men kan absolut busa loss helt galet =) Nyfiken på allt och alla och vill vara polare med de han möter. Skiter i att det finns tidningar på golvet utan sätter sig där han känner för, nångång prickar han rätt men det är mer tur. 
 
Sen Nahiniz Dunbar Drive "Lewis"
Gosenallen som jag kallar han för, enda pratiga valpen som låter precis som sin mamma och som sin morfarsfar gjorde, wrooooooo, owwoooorrrr, groooaaawwrr, det är hur sött som helst och jag kan småprata med honom bara för att han ska svara mig <3 En kille som alltid är glad, han är inte den i kullen som är mest framåt utan gör allt i sin egen takt, har inte bråttom utan kan sitta och iaktta för att sen kasta sig in i leken. En annan sak med Lewis är att han är förfärligt kvällstrött, när de andra busar som värst så sover han och det gör han hela natten!
 
Trean blir Nahiniz Darlington Drive "Tempest"
Tiken som kom ut sprattlande i fosterblåsan och sprattlat har hon gjort sen dess! Vårt lilla kvicksilver som är både här och där helst samtidigt, hon har ingen broms utan allt skall testas helst i 100 knyck. Tex vi hade en papperskasse med tidningar, den stod lite lutad mot valphagen, då använde hon den som ramp, sprang så fort hon kunde upp på den och vips stod hon på fönsterbrädet i köket! (det är inte mer än ca 55 cm upp till den) så hon är en sån där gråhårswhippet som man lär bli galen på innan hon växt klart i huvudet =) 
 
Fyran, Nahiniz Durness Drive "Duna"
Lilla söta Duna, lugnast i kullen, varje gång jag fotar får jag nästan inga springbilder på henne utan mer sådana där hon bara sitter och är ursöt =) Älskar att sitta i knä länge bara för att bli klappad och gullad med, hon tänker efter före hon gör saker och ting, inget går för fort vilket gör henne så himla rar ! Hennes uttryck kan man smälta totalt för men hon är absolut ingen mes utan det är rejält med tag hos henne så när hon leker gör hon det med besked =) 
 
Femman: Nahiniz Dalbettie Drive "Lilly"
Det här är kullens racervalp! Hon är alltid på språng någonstans, sällan hon har tid att sitta stilla nån längre stund, det är liksom wroooooom... och wroooom fram och tillbaka både inomhus och utomhus, underbara lilla springglada ungen ! Störst när hon föddes, var först över 500 gram och nu är hon minst =) Hon och Duna har vi kallat för våra kloner då de är så lika och det har hänt mer än en gång att jag tagit fel 
 
Sexan, Nahiniz Donabate Drive "Betty Boop"
Ja, Betty Booppen som vi kallar henne, maskoten, sötnöten den som stulit mitt hjärta totalt vilket inte var meningen alls från början, det kvittar vem som möter henne så charmar hon dem, knäsjuk, här är jag, se mig personlighet, busig och glad är alltid med i händelsernas centrum med en viftande svans och någonstans efter vägen bestämde jag mig för att ha henne kvar! 
 
Alla sex är trygga glada framåt och busiga valpar med en supermamma för Maggie räknar dem fortfarande varje morgon och är noga med att de ska ha första slurken av henne, jag och Maggie för ett gerillakrig just nu, fick Maggie välja själv skulle hon dia valparna femton gånger om dagen och vara hos dem nästan jämt, men jag tycker annorlunda och de som känner Mags vet vilken envis liten skitunge hon kan vara ibland =) Tom veterinären sa igår att hon är otrolig med valparna för att ha första kullen, älskade lilla blåungen min !! 
 
De här beskrivningarna av valparna gör ju inte rättvisa egentligen för de är ju så mycket mer! Men en liten beskrivning bara av hur jag upplevt dem under de här åtta veckorna som gått i ljushastighet! 
 
Så var det dax igen dåra för lite (många) kort på pälsklingarna <3 
 
PS: Jag slänger bara in bilder utan text, redigerar detta imorgon torsdag!! DS
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det får vara allt för idag !
 
/Reneé 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Ing o J-O säger:

    Njuter av alla kort på lyckliga härliga valpar. Vet att de haft 8 väldigt bra veckor hos dig. Längtar så efter att få hämta vår lilla Duna på fredag. Hon är så otroligt välkommen hem till oss.

    2013-07-04 | 00:05:02

Kommentera inlägget här: