Kennel Nahiniz

En liten uppfödning av Whippet i Värmland

Träning med Mandor !! =)))

Kategori: Allmänt

Igår var det ringträning. Dit åkte jag och Mandor, inte för själva ringträningen för det anser jag nog att vi kan, utan för att köra lite lydnadsträning !! Vi ska ju tävla lydnad på Uved´s kennelträff i sommar så då är det väl dax att börja träna *haha* Mandor är så himla rolig att jobba med, svansen går som en propeller och han suger in nya moment som en svamp. Fast han tröttnar lika fort =))

Fotgåendet fungerar mer än bra, både i koppel och fritt enda jag fått lära mig är att han inte vill ha ögonkontakt med mig, men han följer kanonbra så han är inte okoncentrerad på något sätt. Där har vi inga problem. Han är också jätteduktig gällande sitta kvar och inkallning, för att vara en curly har han en raket i baken när han kommer i full kareta. Vi tränar mer på stanna från gående och ligg från gående här har vi inte kommit över dubbelkommandon, vi kör snarare på kvadruppelkommandon men vi jobbar med det, stenhårt !! , hinder är nästa moment vi får träna på Mandor har en förkärlek att liksom runda hindret istället för att hoppa. Det vi har kört allra mest med sista tiden är att han skall hålla i apportbocken utan att :

1. Tugga på den
2. Rulla runt den i munnen
eller
3. Spotta ut den på mina tår !

Har jag extra gott godis vill han gärna göra ett skutt när vi startar fotgående men bara av lycka, han är för go den hunden !!

Imorgon är det viltspår med Boogie som står på schemat ! Spännande och vi går fullspår precis som förra gången. Han är lika bra på att spåra som sin pappa. Nästa helg ska jag försöka krypa in under en sten eller berg behövs snarare för att gömma mig. Födelsedag (jag vill inte fylla år längre) som jag skulle vilja slippa. På söndag 16/5 är det MH- beskrivning för Boogie. Är lite spänd men det ska bli skitkul att göra det.

Utställningsfronten har varit lite lugn. Har planer på ev Vänersborg, Tångahed bla.. men än har inte anmälningstiden gått ut.

Nu är det nästan dax för nattkissen med hundarna och sen sova !

Ett par bilder på min Mandor:









Det var allt för nu !

/R

Kommentarer


Kommentera inlägget här: