Kennel Nahiniz

En liten uppfödning av Whippet i Värmland

Whippetklubbens utställning i Tånga Hed !

Kategori: Allmänt

Började igår med att packa in burar, kompostgaller, priser, rosetter & annat som kunde stuvas in kvällen innan. Sen sov jag ett par timmar, efter det var det kört! Låg vaken och funderade fram till halvfyra då jag helt sonika klev upp. Hundarna tyckte nog jag blivit skvatt galen, de låg kvar och småglodde på mig för att se om jag verkligen menade allvar med att gå upp mitt i (deras tycke) natten. Fixade till det sista, tog väskor och fällar + hundar med mig ut i bilen och for iväg. Först till minuten för att få lite kontanter med mig, då var den stängd... jameeeeen!! Hem igen och lånade lite av maken, tur han finns ibland =))

Sen drog vi iväg mot Tånga Hed, en resa på drygt 26 mil. Vädret började helt okej med lite dugg men det såg ut att lätta vilket det gjorde runt Kristinehamn, där sprack molnen till och med upp så solen kikade fram. Åh, sol !! Det såg lovande ut... i ca en kvart, sen öppnade sig himlen och slagregnet var ett faktum. Hela vägen ömsom dugg ömsom spöregn och inget uppehåll. 12 grader varmt och spöregn är inte idealiskt väder att ställa whippet i kan jag tala om.

Väl framme funderade jag på om jag överhuvudtaget skulle kliva ur bilen, regnet gav inte upp. Började med att sätta upp tältet, Tack underbara Anita för att jag fick det med mig hem! Hade inte klarat mig utan det idag. Sen ut med hundarna för att de skulle få kissa, som om Maggie Mae & Polka ville sätta sig och kissa i spöregn på en helt okänd plats. Tillbaka till bilen för att lasta ur bur, rosetter, galler, fikaväska, trimväska, extra kläder till hundarna och en massa annat "ifall att man behöver" grejer =))

Vi installerade oss i tältet , whipparna i en bur och Mandor i en skruvkrok. Han sitter så snällt när man säger till honom, möjligen kryper han ut och lägger sig för att hålla lite koll, det K A N ju komma förbi en valp eller annan hund av mindre modell.

Polka var först ut i Valpklass 4-6 månader, 5 anmälda, 5 deltog.

Domare: Birte Nöding, Tyskland (kennel Betty Barkley)
Skarnbro's Obladi Oblada "Polka" 2 valp med HP
Kritiken: Mentalitet/Mentality: Nice temperament.
19 week, lovely head and expression, well carried ears. Long neck. Well developed forchest, depth of chest. Very promising top and underline. Promising front and rear angulations. Quite clear coming and going. Very promising.

En kanonkritik !! Det regnade hela tiden och ändå står hon så fint både på backen och bordet, där domaren fick en puss. Hon rör sig också jättefint även om hon tycker det är kallt. Goa fina valpen min =)) Hennes bror Skarnbro's Oh I like It slutade som BIM valp !! Supergrattis önskar vi =))

En bild på Polka:



Nästa ut i regnet var Maggie Mae i en stark juniorklass med nio anmälda tikar.

Domare: Birte Nöding, Tyskland (Kennel Betty Barkley)
Gazolin Revolution "Maggie Mae"
Juniorklass Exc, oplacerad i konkurrensen

Kritiken: Near 12 month. Nice head and expression a bit heavy scull, well set ears, long neck. A little bit straight in upper arm. Nice forechest and depth of chest. Lovely topline. Excellent rear angulation, Clear coming and going, nice side gate.

Jag är SÅ glad över att hon fick ett Excellent !! Så där löjligt störtmallig =)) Hon är en liten tjeja som kan ha svårt att hävda sig men här visade hon sig från sin bästa sida. Också hon var jätteduktigt både på marken och på bordet. Var inte alls påverkad av regnet vilket jag tyckte var oerhört lyxigt !! Sen att hon inte placerade sig gör mig inte ett dugg, ett Excellent var målet och det nådde vi !!

Ett foto på Maggie Mae:



Och sist ut var Boogie i en superklass på 20 hanar, jösses! Sen när jag såg hur domaren bedömde hundar före vi skulle in så hade jag inga som helst förväntningar på vårt resultat. Men in gick vi, och vi gjorde vårt bästa jag och Boogie!!

Domare: Veronika Kucerová Chorpová, Tjeckien (Kennel z Uplnku)
Rhetsgis Humphrey Bogart "Boogie"
Öppenklass Exc, oplacerad i konkurrensen

Kritiken: good size, masculin head, wish more  underjaw. Nice ears nice neck, well angulated upper arm, excellent front with elbows under chest. Wish abit more elegant topline, nice underline bit downset tail, wish it longer. Wish shorter underleg, wish abit better coat, well hocks and feet, both testicles, a gentleman character, open hocks on move, nice front movements, needs more drive from side.

En helt okej kritik, dock håller jag inte med på alla punkter men som sagt helt Ok, jag fick ett glädjefnatt när jag såg det röda kortet, speciellt med tanke på att det varit många blå och även gula under dagen. Så dagens resultat med en bra placering på Polka i valpklassen och två excellent så måste jag säga att det varit en jättebra dag !

Här är en bild på Boogie:



Och tillsist en favorit i repris, ett foto på alla mina älskade hundar:

Polka, Maggie Mae, Boogie & Mandor:



Allt för idag !!

/Reneé




Kommentarer

  • Anneli säger:

    Grattis till jätte fina resultat på alla vovvarna!

    Kan ju säja att jag kollade curly-sidor igen igår när jag kom hem... Så du kanske har sått ett frö. blink

    2011-06-20 | 08:31:43
    Bloggadress: http://www.bokskogens.bloggsida.se
  • Sanna säger:

    Grattis vännen.. du är supåerduktig och kanonbra att få Exc. i dagens hårda värd!

    Men som sagt du har kanonhundar!!!! mcyket att bygga på...

    Många kramar !!!

    2011-06-24 | 19:07:22
    Bloggadress: http://www.dragonlights.se

Kommentera inlägget här: